Versleten fietsketting? Diagnose en oplossingen
Het is een mooie zondagnamiddag en je besluit het stalen ros uit de garage te halen. De zonnestralen vallen op je gezicht terwijl je gemoedelijk door velden glijdt. Tot plots je voet van het pedaal schiet. Ondanks de kleine hartverzakking slaag je erin om het evenwicht te herstellen. Maar dan, onaangekondigd, gebeurt het weer. Voor je het goed beseft, verplaats je je al ‘hikkend’ door de velden en slingeren je ledematen van de pedalen in een vaste cadans.
Om een existentiële (fiets)crisis te vermijden, is het aangewezen om de oorzaak van het probleem te lokaliseren. Hieronder vind je een oplijsting van de drie zones van de fiets waar de oorzaak van het overslaan zich kan bevinden:
1. De versnelling/derailleur
Een juist afgestelde derailleur is essentieel voor een mooie aansluiting van de ketting tegenover de tandwiel cassette. Een verkeerde afstelling zorgt ervoor dat de tandwielen niet mooi vallen in de gleuven van de ketting, als gevolg zal je ketting af de tandwiel cassette lopen. Als je ketting dus veelvuldig eraf valt, is het dus aangewezen de derailleur te poetsen, opnieuw te laten afstellen en te voorzien van een nieuwe laag olie en eventueel kettingwax voor een betere fixatie van de olie.
2. De tandwielcassette
Niet enkel de afstelling van de versnelling of derailleur zorgt voor een overslaande ketting. Slijtage van de tandwielcassette kan hier ook een grote rol in spelen. Als de tandwielen afslijten, vervormen ze eigenlijk, wat ervoor zorgt dat de verdeling van de spanning ongelijk verdeeld wordt. De tandwielen verliezen grip op de plaatsen waar de slijtage het grootst is, wat opgevangen moet worden door tandwielen die nog het minst versleten zijn.
Dit vertaalt zich in een ketting die over de meest versleten tandwielen overslaat en extra weerstand op de tanden die wel nog in tact zijn. Een versleten tandwiel zal er ook toe bijdragen dat de ketting sneller kapot gaat doordat de goede tandwielen overmatig zullen trekken aan de ketting.
Voel je dus dat de ketting overslaat, dan moet je je tandwielcassette laten vernieuwen. Niets zo vervelend als versleten ketting en tandwielen.
3. De ketting
Een fiets die doortrapt heeft vaak een versleten ketting als oorzaak. Maar wanneer is een fietsketting nu versleten? Een versleten fietsketting herken je aan de ruimte tussen de gleuven van de ketting die te groot is. Hierdoor vallen de tandwielen er tussen uit. Naast slijtage van de fietsketting, kan ook het aantal kettingschakels de boosdoener zijn voor het doortrappen van de fiets. Indien de ketting te lang is, is er niet voldoende spanning waardoor je ketting makkelijk grip verliest. Eén of enkele sluitschakels van tussenuit de fietsketting halen volstaat om alles weer naar behoren te laten werken in dit geval.
Nog een onaangenaam gevolg van een versleten ketting is dat er vuilophopingen in de kettingschakels kunnen ontstaan doordat de schakel ‘te groot’ zijn voor de tanden. Deze kunnen er op hun beurt voor zorgen dat de schakels de rondingen van de tandwielen niet kunnen volgen. Deze vastzittende kettingschakels zorgen voor een hik bij elke drie à vier omwentelingen.
Een goede poetsbeurt met een aandrijvingsreiniger en wat nieuwe olie helpen je bij dit probleem al aardig op weg. Meer weten over hoe je je fietsketting onderhoudt? Bekijk dan zeker onze blog over fietsonderhoud.
Deze verschillende oorzaken kunnen individueel en gezamenlijk optreden en zo op elkaar inwerken met een grotere slijtage tot gevolg. Daarom is het van belang om bij de eerste ‘uitschuiver’ doelgericht op zoek te gaan naar de boosdoener. Preventieve reiniging en smering zal het merendeel van de oorzaken te slim af zijn. Zo kan je je gerust verplaatsen met de fiets zonder eruit te zien alsof je een rodeo-carrière ambieert.
Meer weten over de producten die je nodig hebt voor het basis onderhoud van de fiets? Lees hier dan verder.