gratis verzending in de Benelux voor orders hoger dan € 30,00

Zwart-wit foto van drie racefietsen

Het belang van degelijke kettingolie

Het belang van een goed gesmeerde ketting en degelijke kettingolie

Het aandrijvingssysteem is het belangrijkste deel van een fiets. Zonder dit kloppend hart wordt jouw dure racefiets in één klap niet meer dan een trapautootje. Het belangrijkste onderdeel van het aandrijvingssysteem is de ketting. Ze verbindt alle losse onderdelen tot een werkend geheel. Het is geen gemakkelijke klus om alles naadloos te laten lopen. De ketting moet immers perfect getimed over de tanden van de tandwielen lopen om je fiets in beweging te krijgen en te houden. Komt een schakel te laat op de tand, dan slaat de ketting over of vliegt ze ‘eraf’. Daarenboven voert de fietsketting dit minutieus ballet uit onder gigantische druk. De kracht van elke trap die jij op je fietspedaal zet, wordt integraal opgenomen door je ketting.

Perfecte timing, hoge druk, vuil en nat,… Het zijn de dagelijkse invloeden waarmee een ketting af te rekenen krijgt. Het lijdt dan ook geen twijfel dat een ketting afziet en onderhevig is aan slijtage. Daarom is het van groot belang je fietsketting goed te onderhouden.

Kettingonderhoud, van belang voor iedereen

Of je je fiets nu gebruikt als professional, amateur, voor plezierritjes met het gezin of gewoon voor korte ritjes naar de winkel, een goed onderhouden ketting maakt het aangenamer. Op regelmatige basis je ketting in de watten leggen zorgt er immers voor dat je veel minder hard hoeft te trappen en dat je straks niet doortrapt, zoals we reeds in onze blog over kettingproblemen beschreven.

Elk kettingonderhoud begint met het reinigen ervan. Voor je een nieuwe laag smeermiddel aanbrengt moet de oude eerst verwijderd worden.Omdat de ketting zo laag bij de grond hangt, plakt deze immers snel vol met stof en vuil. Door het aanbrengen van een nieuwe laag olie over de vorige, fixeer je de zandkorrels, waardoor deze over de ketting en de tandwielen gaan schuren en zo corrosie en krassen veroorzaken.

Gebruik voor het reinigen van je ketting geen afwasmiddel. Dit is veel te agressief en zal de ketting doen roesten. Er zijn speciale aandrijvingsreinigers op de markt die veel efficiënter werken. Meer hierover in ons stuk over het schoonmaken van je fiets.

Het nut van kettingolie

Is de ketting schoongemaakt en weer helemaal droog? Dan pas is het tijd om een nieuwe laag smeermiddel aan te brengen. Als je je fiets enkel gebruikt voor korte afstandjes en slechts sporadisch, dan is eigenlijk het belangrijkste dát ze regelmatig gesmeerd wordt. Gebruik je je fiets voor je dagelijkse pendeltraject, voor langere pleziertochten of voor (semi-)professionele doeleinden, dan is het erg belangrijk om toch net iets meer aandacht te besteden aan welk product je gebruikt voor de smeerbeurt. Dat men geen vaseline of slaolie mag gebruiken, daar twijfelt waarschijnlijk niemand aan. Maar om nu het voordeel van een kettingolie boven dat van een multifunctionele olie uit te leggen, zoomen we best wat dieper in op wat een olie doet en waaruit deze bestaat.

Wat wordt precies van een kettingolie verwacht?

Ten eerste dat ze smeert. Dit wil zeggen: door een vettig laagje wrijving minimaliseren om zo slijtage te voorkomen en meer rendement te halen uit je inspanningen. Om dit zo goed mogelijk te doen, hoort een olie ook kruipend te zijn. Dit wil zeggen dat ze tot in de kleinste kiertjes weet binnen te dringen. Geen micrometer mag onbehandeld blijven. Vervolgens wil je natuurlijk niet dat alle olie meteen wegspoelt bij de eerste regenbui. Een goeie kettingolie moet dus ook een degelijke hechtingsgraad hebben. Ze moet aan je aandrijving blijven kleven. Maar dit heeft ook een nadeel. Want dit wil zeggen dat er ook snel vuil zal inkleven en te veel klevend vermogen zorgt er dan weer voor dat je ketting te lang aan de tandwielen blijft plakken. Dan laat ketting te laat de tanden los waardoor de ketting ‘valt’ in plaats van rechtdoor getrokken wordt, wat opnieuw vermogensverlies meebrengt.

Daarbovenop komt dat nog het feit dat veel van de additieven kannibaliserend zijn. Ze heffen elkaars werking op. Zo zijn de componenten die bescherming geven tegen de natuurelementen klevend, wat het glijmiddel tegenwerkt. Het kruipmiddel is dan weer zeer corrosief, wat dus eigenlijk de werking van het smeermiddel teniet doet. Dit is trouwens meteen ook een van de redenen waarom multifunctionele smeeroliën niet geschikt zijn voor een fietsketting: dit zijn kruipoliën.

Een goede kettingolie is dus eigenlijk een perfecte balans tussen al deze elkaar tegenwerkende componenten. Het is reeds een onderwerp van heel wat studies geweest om een zo efficiënt mogelijke kettingolie samen te stellen. Moeilijk om je voor te stellen hoe het verschil er nu uitziet tussen een goede en een slechte kettingolie? In het filmpje hieronder wordt een kettingolie met te veel ‘klevend vermogen’ uitgespeeld tegen de kettingolie die volgens Duits onderzoek op dit moment de meest optimale balans heeft tussen alle werkende componenten in de kettingoliemarkt.

Welke kettingolie past nu best bij mijn rijstijl?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk vrij simpel. Iedereen die zijn fiets meermaals per week van stal haalt, of slechts eenmaal maar dan wel voor een langere rit, is gebaat bij een degelijke kettingolie. Heb je een elektrische fiets, let dan zeker extra op dat je een kettingolie gebruikt die e-bike ready is. Deze bevatten namelijk geen geleidende bestanddelen opdat de sensoren van de fiets niet ontregeld zouden raken. Wil je net dat tikkeltje meer bereiken, ga dan voor een kettingolie die je een bewezen prestatieverbetering levert.

Een overzicht van de beste kettingoliën op de markt vind je hieronder.

Bekijk het vergelijkingssheet



deel de blog