gratis verzending in de Benelux voor orders hoger dan € 30,00

Bicycle Rear Wheel Picture

ONZE TESTBANK MET TWEEWIELAANDRIJVING

Reeds meer dan 1,5 jaar werken we met onze tweewielaangedreven testbank AU 01. Een tool die ons in staat stelt om de efficiëntie van tweewielaandrijvingen te bewijzen met verifieerbare gegevenssets en zo de effectiviteit van verschillende smeermiddelen op de ketting te meten en vergelijken. Met behulp van alle verkregen gegevens kunnen smeermiddelen worden ontwikkeld die de hoogste mate van prestaties garanderen.

Hoe de kwaliteit van een kettingsmeermiddel meten?

Tot nu toe doen er in de sector wilde speculaties de ronde over welke meetgegevens het “beste” kettingsmeermiddel definiëren. Zo wordt de Brugger-test onder andere gebruikt voor de evaluatie van smeermiddelen. Het wordt verondersteld informatie te geven over het laadvermogen van smeermiddelen.

Hoewel dat inderdaad het geval is, hebben metingen aangetoond dat de Brugger-test geen realistische resultaten oplevert. Daarom kan deze test niet worden gebruikt voor de geldige beoordeling van een kettingsmeermiddel. Er is dus geen correlatie tussen de resulterende Brugger-waarde en een “goed” of “slecht” smeermiddel.

Simulatie van speciale fasen met water, wind of stof

Een van de doelen van de door TUNAP ontwikkelde testbank was om een realistische simulatie van tweewielaandrijvingen te presenteren en dit te bewijzen met verifieerbare en reproduceerbare meetresultaten.

Een tweewielaandrijving bestaat in wezen uit een achterderailleur, een voorderailleur, een tandwielset, kettingringen en de ketting (de shifters zijn bewust niet inbegrepen, omdat ze de meetresultaten zouden kunnen vervormen vanwege de kabels en de geselecteerde instellingen).

Naast cadans, koppel, vermogen, overbrengingsverhouding & snelheid, houden we vooral rekening met de parameters van efficiëntie. Hier is het mogelijk om specifieke etappes, wedstrijden, etc. te volgen en conclusies te trekken over welk smeermiddel het meest geschikt is voor de af te leggen route. Invloeden van buitenaf zoals wind, stof of water kunnen bovendien in de tests worden meegenomen, omdat deze factoren ook het smeermiddel in de aandrijfeenheid enorm beïnvloeden.
Ook kan onze tweewielaangedreven testbank AU 01 in deze gevallen water, zand en stof aan de fietsketting leveren via twee aan de voorzijde gemonteerde sproeiers. Dit gebeurt met behulp van een ventilator die de wind simuleert en de ketting voorziet van bijvoorbeeld zand of water.

Beste smeermiddel voor de meest efficiënte kettingaandrijving

We hebben onszelf ten doel gesteld om de beste en meest efficiënte kettingaandrijving te creëren die technisch haalbaar is. De smeermiddelontwikkeling, onze kerncompetentie, speelt hierin natuurlijk een zeer belangrijke rol. We testen momenteel de energie-efficiëntie in functie van verschillende smeermiddelen in de keten. Hier blijft de testprocedure in principe identiek, maar de smeermiddelcomponent wordt gewijzigd. We hebben de smeermiddelen van alle toonaangevende fabrikanten aan deze testrun onderworpen en een verrassend inzicht gekregen.

Daarnaast gebruiken we de testrun voor tribologische nieuwe en verdere ontwikkelingen van onze kettingsmeermiddelen vanwaar de ontwikkelingsprojecten zeer positieve gegevens opleverden. Ben je benieuwd wat dit als resultaat gaf? Ontdek dan nu onze nieuwste ULTIMATE ontwikkeling:

 

Klik hier

Blog door: Sebastian Ullrich

deel de blog