Het productgamma van TUNAP Sports staat bol van producten die je bike en body zowel in de watten leggen voor, tijdens, en na elke rit. Ook kunnen we je overladen met waardevolle tips en tricks. Maar hoe pas je nu al die theoretische kennis in de praktijk toe? We laten enkele van onze fantastische ambassadeurs aan het woord. Zij lichten toe hoe zij onze producten gebruiken om telkens weer het beste uit hun materiaal en zichzelf te halen.
Rianne De Vries (31) is sinds 2013 professioneel shorttrackster. Zowel in de Nederlandse als internationale kampioenschappen mag ze al heel wat podiumplaatsen en medailles op haar naam schrijven. Bovendien mag Rianne zich ook meervoudig olympisch atleet noemen. Waar vindt deze getalenteerde dame nog tijd om te fietsen? Voor haar begon het eerder als een noodzakelijk kwaad op trainingen. Maar intussen denkt ze daar al volledig anders over.
Hi, mijn naam is Rianne de Vries en ik ben full-time shorttrackster van het Nederlands Team, Europees en Wereldkampioen, maar helaas niet zo goed in het onderhouden van mijn fiets. Sorry!
Een paar jaar geleden vond ik fietsen eigenlijk helemaal niet leuk. Het was voor mij niets meer dan een training, en ik zei altijd “zodra ik stop kan die fiets weg”! Dit veranderde helemaal toen ik een nieuwe fiets kreeg, en het fietsen steeds leuker begon te vinden. De nieuwe fiets was soepel en mooi en fietste een stuk makkelijker dan mijn oude.
“Gek”, dacht ik toen nog, misschien gewoon omdat die nieuw is?
Na een tijdje werd mijn nieuwe fiets ook weer ‘oud’ en had ik geen bel meer nodig om te laten weten dat ik eraan kwam. Hij kraakte en piepte langs alle kanten. Voor de fietsliefhebbers doet het pijn, maar ik had toen nog niet door wat voor effect een goed onderhouden fiets heeft!
Toen ik in contact kwam met TUNAP Sports, kwam ik erachter hoeveel onderhoudsmiddelen er zijn om je fiets te verzorgen. Ik ben wat gaan proberen en kwam erachter dat ik van mijn inmiddels oud geworden fiets weer een mooie nieuwe kon maken!
In deze blog leg ik uit hoe ik mijn fiets terug nieuw & soepel laat aanvoelen in een mum van tijd.
1. Ik begin met het schoonspoelen van mijn fiets, om zo al het grof vuil er eerst af te halen. Het hoeft niet per se, maar voor mijn gevoel heeft dit het meeste effect.
2. De fiets insprayen met bike cleaner (de grote fles met gele vloeistof) en deze ongeveer 5 minuten laten intrekken. Vervolgens gebruik ik ook nog een wasborstel om nog wat extra vuil los te krijgen.
3. Na 5 minuten spuit ik de fiets af met water, en begint die al mooi te glimmen! Maar hij is nog niet volledig klaar, want later gebruik ik ook nog een ander product om alles écht te laten glimmen. Ik droog de fiets altijd even af met een oude doek, Als er hier en daar nog wat vuil achtergebleven zou zijn, gaat dit er nu ook mee af.
4. Nu ga ik aan de slag met mijn ketting en cassette. Deze worden immers snel helemaal zwart van al het vuil en vet. Ik gebruik hiervoor eerst de aandrijvingsreiniger en laat ook deze eerst intrekken.
5. Met een kettingborstel krijg ik nu heel gemakkelijk al het vuil en overtollige vet van de fiets. Tussen twee poetsbeurten doe ik meestal wat nieuwe olie bovenop de vorige laag. Maar door het vuil van de weg dat in elke laag olie blijft kleven, zit er al snel een grote zwarte koek op de cassette. Gelukkig komt deze snel los.
6. Wanneer al het vuil eraf is, blijkt mijn ketting en cassette toch normaal een mooie zilveren kleur te hebben. Wauw en oeps! Om hem nu mooi zilverkleurig te houden, gebruik ik kettingolie en kettingwax. Ik smeer de kettingwax vooral op de tandwielen en de kettingolie op de ketting zelf. Ik draai altijd even aan de pedalen om ervoor te zorgen dat er overal op de ketting olie komt te zitten.
7. Bij de trappers gebruik ik nog wat lagervet om te voorkomen dat het daar gaat roesten. Dit is vooral belangrijk als je veel in slecht weer fietst. Ik zie het roest vooral bij mijn MTB ontstaan en wil dit bij mijn racefiets voorkomen.
8. Ik heb tegenwoordig schijfremmen en ook die hebben wat extra aandacht nodig. Dus gebruik ik een schijfremreiniger om het vuil eraf te halen. De schijfremmen maak ik altijd schoon nadat ik de ketting gesmeerd heb. Je wil immers voorkomen dat er restjes olie van daarnet de ketting te smeren blijven zitten op de schijfrem. Met olie op de schijfremmen kun je niet remmen! Dus wees daar altijd heel voorzichtig mee.
9. Als laatste gebruik ik de frame polish, om nog een beetje extra glim te krijgen. Het zorgt ervoor dat het vuil minder goed op de fiets blijft plakken en dus makkelijker schoon te houden is! Dit is mijn nieuwe favoriete product geworden, het maakt de schone fiets weer helemaal als nieuw!
Mijn training kan beginnen, maar misschien moet ik nu wel weer een bel aanschaffen..