E-bike problemen voorkomen door een goed fietsonderhoud
De aanschaf van een e-bike is meestal een weloverwogen keuze. Een kwaliteitsvolle e-bike is een investering. Maar eentje die je maakt omdat het de moeite waard is, wat de reden ook mag zijn. Hetzij om er iets langere pleziertochtjes mee te kunnen maken, om je auto te vervangen op je dagelijks pendeltraject van en naar het werk, hetzij om meer in beweging te zijn en er je dagdagelijkse kortere afstanden en kleine boodschappen mee te doen. In de meeste van voorgaande gevallen wordt de e-bike intensief gebruikt: frequent, voor langere ritten en vaak ook door weer en wind.
Dit intensief gebruik legt een beslag op sommige onderdelen van je elektrische fiets. Voorkom voortijdige slijtage door een goed onderhoud en zorg ervoor dat je fiets langer meegaat zonder kosten. Maar let op! Een onderhoud met verkeerde producten kan technische problemen met de complexe elektronica in de e-bike net in de hand werken. We lichten toe.
Niet-geleidende onderhoudsmiddelen
Het grootste aandachtspunt bij het onderhoud van je elektrische fiets is de geleidingsgraad van de producten die je gebruikt. Veel reguliere fietsonderhoudsproducten bevatten ferrometalen of alkanen, die de vloeistof extra geleidend maken. Dit kan ervoor zorgen dat als er tijdens het rijden spatwater of vuil tussen de sensoren en de elektronica komt, dat het systeem extra gevoelig wordt en er verkeerde impulsen door vuil- water of zelfs luchtgeleiding naar de sensoren gestuurd wordt, met een kortsluiting of zelfs een batterijpanne tot gevolg.
Ga daarom steeds voor reinigings- en onderhoudsproducten die expliciet bedoeld zijn voor elektrische fietsen. Deze producten zijn niet enkel metaalvrij, ze zorgen er bovendien voor dat het systeem voorzien wordt van een klein isolerend laagje om je extra te beschermen tegen pannes door vuil en spatwater en corrosie. Met het juiste gebruik van onderhoudsproducten tackel je dus meteen al een hele boel vaak voorkomende problemen met je elektrische fiets.
Zo ga je te werk
Het onderhoud van je e-bike begint uiteraard met het schoonmaken ervan. Maak er een gewoonte van je fiets regelmatig schoon te maken. Corrosie door vuil en nat zal er immers voor zorgen dat de levensduur van verschillende onderdelen van je fiets drastisch ingekort wordt. Vermijd tijdens het schoonmaken zo veel mogelijk water te gebruiken. Start daarom met een ebike reiniger die je rechtstreeks op de fiets kan aanbrengen zonder dat er een sopje aan te pas komt. Neem voor je de reiniger aanbrengt altijd de batterij uit de fiets om schade aan de contactpunten te vermijden. Spray de reiniger gul op alle onderdelen van de fiets. Vergeet hierbij zeker de velgen niet. Laat de reiniger even intrekken en spoel dan voorzichtig af. Vermijd hier een hogedrukspuit of tuinslang met harde straal. Bij voorkeur ga je voor een emmertje lauw water om je fiets mee af te spoelen. Droog meteen daarna de fiets goed af en behandel het frame eventueel met frame polish. Dit zorgt niet enkel voor een extra beschermlaagje tegen de natuurelementen, het geeft ook een mooie glans aan je fiets. Je mag immers best fier zijn op je prachtige e-bike!
Nu de fiets schoon is en je frame al een beurt heeft gehad, ben je klaar om ook de mechaniek na te kijken. De ketting en omliggende mechaniek van de elektrische fiets zit het dichtst bij de grond, en neemt dus ook het meeste vuil op tijdens het rijden. Omdat de ketting, tandwielen, derailleur,… goed geolied zijn, blijft stof en vuil ook makkelijker kleven. Zeker tijdens het najaar heeft je fietsketting dus extra veel aandacht nodig. Neem tijdens het onderhoud eerst de tijd de oude – vervuilde – olie terug te verwijderen van de mechaniek. Dit doe je best met een aandrijvingsreiniger speciaal voor e-bikes. Deze maakt alle olieachtige substanties los. Laat het product even inwerken en reinig dan met een kettingborstel. Vergeet zeker niet met de fijne kwast van de kettingborstel tussen alle hoekjes en kantjes van je tandwielen en derailleur te gaan. Spoel dan alles af met een weinig water en droog zo veel mogelijk de mechaniek terug af. Olie dan alles opnieuw in met kettingolie voor elektrische fietsen. Deze zal niet enkel je fiets oliën, maar ook beschermen tegen ongewilde geleiding. Bij regenweer kan je er voor kiezen hierna nog een extra kettingwax aan te brengen. Deze zal er voor zorgen dat de olie beter gefixeerd blijft op de onderdelen en dus minder snel wegspoelt door spatwater. Nadeel is dan wel weer dat de wax er voor zorgt dat er meer vuil in zal blijven kleven.
Ten slotte kan je ook de andere onderdelen van je fiets nog eens nakijken op ongemakjes. Check de remmen of ze niet kraken en nog genoeg kracht hebben en duw ook zeker even op de voorvork om te zien of de vering nog soepel werkt. Zo niet kan je die ook altijd nog wat bijsmeren met multifunctionele olie. Als laatste kan je ook altijd nog wat nieuw contactvet aan de contactpunten van de batterij smeren voor een betere geleiding.
Ziezo, klaar. Nu kan de e-bike schoon op stal tot de volgende rit. Een degelijk klein onderhoud hoeft dus niet lang te duren als je op voorgaande puntjes focust, maar kan wel bij systematisch onderhoud de levensduur van je fiets aanzienlijk vergroten.